Gids: hoe u veel problemen op uw webpagina kunt vinden

      Reacties uitgeschakeld voor Gids: hoe u veel problemen op uw webpagina kunt vinden

professionele website laten maken

Er zijn twee opties om het werk van een bestemmingspagina te analyseren: ‘kwalitatief’ en ‘kwantitatief’.

Kwantitatief is de verzameling statistieken: het aantal gebruikers van het kanaal en de conversie voor verschillende acties. Het is lang niet altijd mogelijk om voldoende gegevens te verzamelen om op basis daarvan conclusies te trekken. Vooral als je een beginnersproject bent.

In dergelijke gevallen nemen we de analyse van gebruikersacties op – een kwalitatieve analyse met behulp waarvan u kunt zien hoe de gebruiker zich op uw site gedroeg, alsof u “met zijn ogen naar het scherm keek”.

U ziet precies:

  • muisbeweging;
  • klikken;
  • door pagina’s bladeren;
  • toetsen indrukken en formulieren invullen;
  • selectie en kopiëren van tekst;
  • de schermresolutie van de bezoeker.

Het belangrijkste kenmerk van deze tool is dat u begint te begrijpen hoe bezoekers de bestemmingspagina “lezen”, op welke punten ze “vertragen”, wat ze missen, of ze van tevoren wegrennen naar andere pagina’s.

We zagen bijvoorbeeld dat sommige mensen bij hun eerste bezoek niet de hele hoofdpagina bekijken, maar liever naar tarieven gaan (meestal is dit slecht, omdat hij misschien geen tijd heeft om de waarde van uw bod te begrijpen, wat betekent dat voor hem de prijs kan ongerechtvaardigd worden en hem wegjagen).

De hoogste klasse hier is om gedragspatronen van bezoekers te vinden en te begrijpen wat hun acties hen ervan weerhouden zich te registreren (het kan bijvoorbeeld een snelle overgang zijn naar het tarievengedeelte), of, omgekeerd, wat bijdraagt ​​aan hun registratie (activering). Door te begrijpen welke acties een goed effect hebben op de beslissing van de gebruiker (registratie, aankoop, enz.), Verbetert u natuurlijk uw statistieken.

Hoe u bezoekerssegmenten selecteert voor analyse

Definieer de segmenten gebruikers (groepen) die u gaat analyseren. Segmenten worden geselecteerd om bepaalde relaties in hun gedrag te vinden (bijvoorbeeld welke actie wordt ondernomen door degenen die uiteindelijk kopen, in tegenstelling tot degenen die niet kopen). Omdat het publiek verschillend is, zal de analyse voor alle bezoekers niet dezelfde resultaten opleveren als voor een apart segment. Hiervoor kunt u in de Webvisor filteren op “proefpersonen”. 

Meestal zijn een aantal voorwaarden voldoende:

Bronnen van verkeer.

Het publiek van verschillende kanalen is verschillend (verschillende bewustwording, motieven, dus het gedrag is anders) Je kiest een kanaal om een ​​publiek aan te trekken en analyseert het publiek daaruit. Houd rekening met de specifieke kenmerken van het publiek per kanaal. Als gebruikers bijvoorbeeld een beschrijvend tijdschriftartikel over u hebben bedacht, dan zijn ze al bekend met uw voorstel en zal hun gedrag heel anders zijn dan “nieuwelingen”.

UTM-tags.

Om elke campagne in elk kanaal te analyseren, maak je utm-tags. Dit is juist voor u relevant vanwege het vermogen om de bekendheid van het publiek voor elke tag te begrijpen. Ben je bijvoorbeeld bezig met contentmarketing en publiceer je artikelen, dan weet je dat het niet mogelijk is om in alle materialen iets over je bedrijf te schrijven (vaak schrijf je bijvoorbeeld alleen educatief materiaal zonder reclame, zoals we in dit artikel doen). Als je in het artikel uitvoerig over jezelf praat, zal het publiek behoorlijk goed geïnformeerd naar je toe komen en zal zijn gedrag verschillen van het publiek dat uit het artikel zal komen zonder een beschrijving over jou. De service van Google helpt u bij het regelen van dergelijke labels.

Duur van het bezoek.

Twee scenario’s.

Ten eerste kunt u gebruikerssegmenten identificeren met een minimale bezoektijd aan de site en proberen te begrijpen waarom ze zo vroeg vertrekken en welke elementen van de bestemmingspagina niet ‘vangen’ en ze niet bewaren (maak u niet van tevoren zorgen, dit kunnen mensen zijn die niet tot uw doelgroep behoren, maar alleen degenen die per ongeluk naar je toe kwamen).

Ten tweede kunt u daarentegen een groep selecteren die uw site al lang heeft bekeken. Dit zal helpen om te begrijpen welke moeilijkheden gebruikers hebben tijdens de “wandeling”, plotseling begrijpt hij gewoon niet wat hij moet doen en waar hij heen moet op de bestemmingspagina.

Houd er rekening mee dat dit filter ook diegenen omvat die gewoon “in slaap zijn gevallen” op de site (samengevouwen of overgeschakeld naar een ander tabblad). We hebben ze niet nodig, dus filter het publiek bovendien op basis van zijn ACTIVITEIT, zodat je onnodige mensen afsnijdt.

 Behaalde doelen.

Door zo’n groep te observeren, kunt u die acties of delen van de bestemmingspagina vinden die de gebruiker activeren (de waarde van het product weergeven) en tot een aankoop leiden. Hier is een voorbeeld. 90% van de gebruikers die het doel bereikten, keek zorgvuldig naar het eerste blok op de hoofdpagina van de site Dit betekent dat een gedetailleerde studie van dit blok een belangrijke rol speelt, zorg ervoor dat bijna elke gebruiker op deze plek stopt en met enthousiasme leest)))

Het doel is niet bereikt

Alles is hetzelfde als in het bovenstaande voorbeeld, alleen zoeken we hier naar die acties en elementen van de site die, integendeel, bezoekers verhinderen hun doel te bereiken. Om ervoor te zorgen dat de tool u veel nuttige informatie geeft, volstaat het om er dagelijks slechts 10-15 minuten aan te besteden. U stelt snel een lijst met problemen met de bestemmingspagina op en verbetert deze eenvoudig. Kies een segment voor elke nieuwe week en analyseer het doelgericht.

Waar u op moet letten bij het analyseren

Nadat u de groepen “proefpersonen” heeft gekozen, selecteert u de gebruikers afzonderlijk. In dit geval hangt de keuze af van uw specifieke doelen. U kunt de lijst rangschikken op basis van verschillende parameters en aanvullende informatie over gebruikers bekijken.

Selectie van specifieke gebruikers

U kunt ook beknopte informatie over de gebruiker (pictogrammen) zien om geen uitgevouwen blad over hem te openen. De pictogrammen worden hieronder weergegeven. In volgorde: afspeelknop, pijl (betekent dat de gebruiker van de link kwam), zijn land, besturingssysteem, browser, tijd en activiteit.

Op welke acties moet worden gelet:

Headers lezen.

Koppen zijn slechts het topje van de ijsberg, maar ze zijn erg belangrijk. Grote koppen worden gelezen door 70-85% van de bezoekers. Kijk maar eens hoe lang de “proefpersonen” op de koppen blijven (bijvoorbeeld, veel mensen bewegen de muis erover, voorbeeld hieronder) en welke actie ze ondernemen na het lezen.

Analyse van bestemmingspagina’s

Onthoud dat koppen gunstig moeten zijn voor uw publiek – dit wordt door de overgrote meerderheid van online bedrijven over het hoofd gezien. Koppen kunnen worden vergeleken met uw verkoopteam en hebben vergelijkbare functies.

Tekst onder koppen lezen.

Meestal worden deze teksten door slechts 5-15% gelezen, dus laat de belangrijkste informatie er niet in staan. Bedenk hoe lang de gebruiker op een blok van de site zit, welke tekst hij gedurende deze tijd kan lezen.

Hoe de site wordt bekeken (gescrolld).

Meestal, wanneer de gebruiker nergens aan verslaafd is, scrolt hij snel naar het einde van de site, scrolt snel omhoog en vertrekt. Besteed aandacht aan dit gedrag. Als het heel vaak voorkomt, is het tijd om na te denken over het aanpassen van de bestemmingspagina. En omgekeerd, als de gebruiker stopte bij een bepaald blok van de bestemmingspagina, is dit een signaal: misschien interesseerde dit waardevoorstel hem.

 Hoe om te gaan met formulieren op de site.

Hebben gebruikers geen probleem om formulieren in te vullen, op knoppen te klikken, enz.? Of zijn er enkele moeilijkheden? Niet alles is zo eenvoudig als het op het eerste gezicht lijkt bij het ontwerpen van een bestemmingspagina. Het is de moeite waard om te kijken waar gebruikers problemen hebben met het invullen van registratieformulieren.

Hoe presteert uw site in andere browsers en resoluties.

Uiteraard is het aan te raden om dit vooraf te controleren, al kan een extra controle geen kwaad.

Snel verlaten van de hoofdpagina.

We hebben het hierboven al gehad, maar laten we herhalen. Als de gebruiker de waarde van uw product nog niet kent (hij kwam bijvoorbeeld van een kanaal waar bijna geen woord over het bedrijf was), terwijl hij naar de hoofdpagina gaat, ‘rent’ hij er onmiddellijk van naar anderen (bijvoorbeeld naar de pagina met tarieven), misschien is dit het probleem. De startpagina zorgt er niet voor dat de gebruiker deze wil bekijken, en vaker wordt uw belangrijkste waarde beschreven op de startpagina. Geen waarde, geen verkoop.

We gebruiken deze ondergewaardeerde tool veel. Als we bijvoorbeeld iets op de site hebben veranderd of een nieuw acquisitiekanaal hebben aangesloten, kunnen we heel snel de reactie van het publiek bekijken. In het voorbeeld met nieuwe acquisitiekanalen voorkomt dit dat u uw budget verspilt (anders werkt de bestemmingspagina mogelijk niet voor dit kanaal en wordt er geld besteed aan het aantrekken van verkeer).

Neem contact met ons op en we bespreken verschillende mogelijkheden.

E-mail: info@webdevelopmentapp.com 
BE: +32 499 41 46 24 
Franklin Rooseveltplaats 12, 2060 Antwerpen, Belgie

https://webdevelopmentapp.com/nl/about-us.html