Recruitment en marketing: twee losse woorden waarvan iedereen wel weet wat ze betekenen. Toch bestaat er ook zoiets als recruitment marketing. Dit is het aantrekken, boeien en het behouden van talentvolle kandidaten voor openstaande vacatures in een organisatie. Het gaat dan vooral ook om de strategie erachter. Deze term omvat meer als alleen het net genoemde, het bevat een breed scala aan activiteiten. Denk aan het bouwen van een sterk werkgeversmerk, het actief zoeken naar kandidaten en de inzet van verschillende kanalen om hen te vinden. Je begrijpt het: recruitment marketing gaat verder dan alleen even het plaatsen van een vacature. In deze blog een aantal belangrijke aspecten van recruitment marketing.
Sterk werkgeversmerkZoals net al gezegd gaat deze marketing niet alleen over het werven van kandidaten, maar ook over het opbouwen van een sterk werkgeversmerk. Dit wordt gedaan door bedrijven middels effectieve communicatie, zowel intern als extern. Extern is de organisatie dan actief en zichtbaar op social media en andere online platforms waar dit van belang is om potentiële kandidaten aan te trekken. Intern is dit de aandacht die besteed moet worden aan het creëren van een aantrekkelijke cultuur. De cultuur moet zo ingericht zijn dat mensen er graag werken en er een ontspannen sfeer hangt. Let op: want voor cultuur heb je alle mensen die in de organisatie werken nodig. Een cultuurverandering is niet van vandaag op morgen gemaakt, daar heb je soms jaren voor nodig. Dit is dus belangrijk om in het achterhoofd te houden.
Kandidaat ervaringEen heel belangrijk aspect van deze recruitment marketing is het creëren van een fantastische kandidaat ervaring. Dit begint al bij het sollicitatieproces zelf. De organisatie geeft aandacht aan de communicatie met kandidaten en het bieden van duidelijke informatie over de functie en de organisatie. Je laat de kandidaat zien wat de organisatie te bieden heeft. Denk aan groeimogelijkheden, flexibele werktijden en een goede werk-privé balans. De kandidaten voelen zich dan sneller betrokken.
AantrekkelijkheidOok de aantrekkelijkheid is een belangrijk aspect. Door de organisatie neer te zetten als een sterk merk en een goede werkgever ga je creëren dat iedereen er wil werken. Het spreekt zich rond dat jij een goede werkgever bent en je kan dit ook bewijzen. Je vermindert tegelijkertijd op die manier het verloop in het bedrijf en er is vaak een hogere productiviteit. |
https://go-digital.nl/recruitment-marketing/ |